Som forældre kan man blive tynget af skyld, når barnet får en spiseforstyrrelse

Det kan ikke undgås som forælder at bekymre sig om sine børn, det er en naturlig del af forældreskabet. Når vores barn får det vanskeligt og måske endda udvikler en spiseforstyrrelse vil det for mange forældre udløse flere svære følelser, som blandt andet bekymring og skyld.

Vi klandrer os selv for de fejl vi har lavet og kan blive tynget og opgivende, hvis vi ikke ved, hvordan vi skal bruge skyldfølelsen på en god måde.

Skyldfølelsen skal bruges som drivkraft til helbredelse.

”Det er aldrig for tidligt og aldrig for sent at gøre noget nyt og bedre” (Emosjons-Fokusert Ferdighetstrening for Foreldre).

Det har ofte stor gavnlig effekt at reparere og sige undskyld. Øjeblikke, hvor barnet føler sig set, hørt, forstået og mødt med respekt og tolerance gør indtryk og er utrolig vigtige.

Reparation øger barnets tro på sig selv i forhold til at opleve og bearbejde smertefulde følelser. Samtidig sætter det også barnet fri i forhold til at opleve skyld over at have udviklet en spiseforstyrrelse og de selvbebrejdelser, som barnet føler, at han eller hun udsætter familien for.

Når forældre tager radikalt ansvar for relationen til barnet og validerer barnets smertefulde oplevelser og følelser, som er forbundet med spiseforstyrrelsen, følger en enorm lettelse for både barn og forældre.

Det er vigtigt, at du som forælder også er indstillet på, at den første reaktion fra barnets side måske ikke er lettelse, men kan være alt fra stilhed, gråd, undgåelse, vrede eller andet. Stå ved din undskyldning, valider barnets næste reaktion, så du bliver ved med at vise barnet, at du tager ansvar.

I Emotions-Fokuseret Færdighedstræning for Forældre har vi en god opskrift på, hvordan man kan tage ansvar som forælder og sige undskyld. Denne måde øger sandsynligheden for, at barnet tager imod omsorgen.

Hvis du oplever, at det er vanskeligt for dig at sige undskyld til barnet og andre følelser som tristhed, vrede, frygt eller skam opstår i dig, så kan det meget vel have at gøre med dine egne emotionelle sår, som du har oplevet i forhold til vigtige mennesker i dit liv. Disse vanskelige følelser skal du have hjælp til, så de ikke forhindrer dig i at reparere overfor dit eget barn.

Husk, at alle forældre laver mange fejl og det er faktisk ganske vigtigt at lave fejl som forælder, fordi det viser barnet, at relationen kan være vanskelig og at det kan lade sig gøre at løse det.

Det vigtige er, hvordan vi klarer at reparere overfor barnet og hvordan vi forholder os til os selv. Du må tilgive dig selv for dine fejl, have medfølelse og forståelse for dig selv. Det vil støtte dig i at mærke selvtillid, positive følelser og mindre skyld og skam i forældrerollen og dermed kunne klare at stå i de svære følelser, som barnet bærer på inde bagved spiseforstyrrelsen.

At sige undskyld og tage radikalt ansvar bidrager til at reducere din skyldfølelse og dårlige samvittighed og gør det nemmere for dig at se klart og finde vejen videre for barnet og dig selv, som forælder.

Husk, du er ikke alene !

Kærligst

Charlotte Krolykke

www.krolykketerapi.dk